BrainBody Stress

Stress betekent niets anders dan spanning of druk. De een kan er beter tegen dan de ander. Als men het over stress heeft, dan gaat het meestal over ongezonde druk: een teveel aan spanning.

BrainBody Stress geeft door middel van een uitgebreide assessment inzicht in het stress level van medewerkers of clienten. 

Een software programma, een leersysteem en een gepatenteerd hartritmemonitor helpt men ontdekken hoe men  stress omzet in vrije energie voor persoonlijke en professionele effectiviteit terwijl je tegelijkertijd je gezondheid en welzijn verbetert. 

Het is een succesvolle samenvoeging van de nieuwste wetenschappelijke bevindingen over fysiologisch evenwicht en combineert de meest geavanceerde technologieën met bewezen psychologische technieken.

Het programma laat zien hoe stemmingen en emotionele reacties op stress het hartritme beïnvloeden, die vervolgens invloed hebben op de cognitieve prestaties, het leervermogen, de mentale helderheid, gezondheid en welzijn in het geheel. 

Het werkt als een spiegel van de emotionele gesteldheid en deze direct beschikbare informatie maakt het mogelijk om op effectieve wijze stress en de impact van negatieve emoties te verminderen.

Het software programma en de coherentie techniek voeden dus het vermogen van de persoon tot zelfregulering van emotionele en fysiologische veranderingen die gepaard gaan met stress, angst, frustratie, en negatieve gevoelens. 

Ongezonde stress kan zich op vier verschillende manieren uiten:

  • lichamelijke signalen
  • Psychische signalen
  • Gedragssignalen
  • Gedachten - en of denksignalen

BrainBody Stress 

  • 2 uur testen en meten
  • Coherentie technieken
  • Ontspanning en mentale visualisaties
  • Bewustzijn verbanden lichaam en geest
  • Verhoogd bewustzijn van interne gebeurtenissen
  • Meer focus
  • Ontwikkelen van afname storingsprikkelingen

Kosten: €195

 

Stress
Er zijn grofweg twee systemen die in werking treden in stressvolle situaties, een traag en een snel systeem. De snelle reactie wordt veroorzaakt door het hormoon adrenaline. Het hart gaat sneller kloppen, je krijgt zweethanden: het lichaam maakt zich klaar om in actie te komen. Cortisol is trager. Het piekt ongeveer een half uur nadat de stressvolle situatie zich voordoet. Waar we steeds meer achterkomen is dat cortisol de stress ook remt, het lichaam terugbrengt in een staat van herstel.

De hormonen hebben invloed op de werking van de hersenen. Het brein past zich aan om beter op de dreiging te kunnen reageren: je bent alert, sneller afgeleid, en juist minder goed in je concentreren, helder nadenken en herinneringen ophalen. Handig als er inderdaad gevaar dreigt, maar een probleem als het lichaam chronische stress ervaart.

Als een situatie die feitelijk veilig is als bedreigend ervaren wordt, en er blijvend stresshormonen afgegeven worden, past het brein zich op den duur blijvend aan. We zien bijvoorbeeld dat verbindingen die neuronen in de prefrontale cortex aangaan, en die van invloed zijn op het denken, aangepast worden. Helder kunnen denken, herinneringen ophalen en concentratie worden dan blijvend een probleem.

Onder invloed van stress vallen mensen die aanleg hebben voor een depressie, angststoornis, psychose of dwangneurose, sneller terug in die ziekten. Het is in zekere zin als stoppen met roken: als je in een stressvolle situatie verkeert, zul je eerder geneigd zijn om naar een sigaret te grijpen. Bij chronische stress komt het lichaam onder invloed van cortisol niet meer in een staat van herstel, zoals bij een normaal persoon het geval is. Het raakt uitgeput.

Toch denk ik dat het brein zich kan herstellen, ook van chronische stress. De hersenen zijn plastisch en kunnen de gevolgen van langdurige stress terugdraaien, al is het lastig om daar onderzoek naar te doen. Wat de oplossing in elk geval niet is, is je helemaal terugtrekken uit stressvolle situaties. Stress is helemaal niet slecht, namelijk. Dat is een verkeerd beeld.

Stress brengt het lichaam in staat van paraatheid, zorgt ervoor dat we kunnen presteren. Zonder stress kunnen we niet functioneren. De sleutel zit hem in de ups en downs, het lichaam en het brein ook de ruimte en tijd geven om te herstellen van een stressvolle situatie. Precies zoals de biologie ons heeft ingericht, eigenlijk.

Het Brein
Bij zowel denk als motorische processen gebruikt men hetzelfde voorste (prefrontale cortex) gebied van de hersenen.

Door intensieve lichaamsbeweging worden de cognitieve vermogens van de hersenen getraind. Er ontstaan meer verbindingen met een verbeterde kwaliteit, met als gevolg: verbetering van concentratie, geheugen en snelheid van cognitief handelen.​

Endorfine en serotonine komen vrij in de hersenen tijdens bewegen. Deze hormonen werken direct bevorderend voor de prefrontale deel van onze hersenen waar onze hogere controlefuncties, ook wel managementfuncties zijn ondergebracht.

Enkele voorbeelden van functies zijn: strategie bepalen, oplossingsgerichtheid, onderscheid tussen hoofd- en bijzaken en het snel kunnen switchen tussen taken. Dit gedeelte is dan ook het meest vatbaar voor (in)activiteit, depressiviteit, burnout, stoornissen en stress. 
‘Smart’ Brain-Body Training zorgt ervoor dat dit belangrijke gedeelte van onze hersenschors niet overbelast raakt en voor het (her) opbouwen van een gezond en veerkrachtig brein!